به طور خلاصه

  • نصف شدن بیت کوین رویدادی است که در آن پاداش استخراج به نصف کاهش می یابد.
  • این رویداد طبق قوانین از پیش تعیین شده در کد بیت کوین هر چهار سال یکبار برگزار می شود.

محدودیت عرضه بیت کوین

برای درک نصف شدن بیت کوین، ابتدا باید تئوری پشت عرضه آن را درک کنیم.

دانشگاهتوضیح دهندگانراهنمای فناوری


نصف شدن بیت کوین  تصویر: رمزگشایی

هاوینگ بیت کوین چیست؟ چگونه عرضه بیت کوین محدود است

هر چهار سال، مقدار بیت کوینی که به ماینرها تعلق می گیرد نصف می شود، رویدادی که به نصف شدن بیت کوین معروف است.

استیون گریوز

نوشته استفن گریوز ، مت هاسی و کی چونگ تران

1 دسامبر 2023

7 دقیقه مطالعه

به طور خلاصه

  • نصف شدن بیت کوین رویدادی است که در آن پاداش استخراج به نصف کاهش می یابد.
  • این رویداد طبق قوانین از پیش تعیین شده در کد بیت کوین هر چهار سال یکبار برگزار می شود.

ارز رمزنگاری شده

https://imasdk.googleapis.com/js/core/bridge3.605.0_en.html#goog_276873327
https://imasdk.googleapis.com/js/core/bridge3.605.0_en.html#goog_276873328
https://imasdk.googleapis.com/js/core/bridge3.605.0_en.html#goog_27687332900:0000:00
ویدیوی بعدی

محدودیت عرضه بیت کوین

برای درک نصف شدن بیت کوین، ابتدا باید تئوری پشت عرضه آن را درک کنیم.

آگهی

مخترع بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو ، معتقد بود که کمبود می تواند در جایی که قبلا وجود نداشت، ارزش ایجاد کند. به هر حال، فقط یک مونالیزا، فقط تعداد زیادی پیکاسو، عرضه محدود طلا روی زمین وجود دارد.

بیت کوین از این نظر انقلابی بود که می توانست برای اولین بار یک محصول دیجیتالی کمیاب کند – تنها ۲۱ میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت .

ایده محدود کردن عرضه بیت کوین در تضاد آشکار با نحوه عملکرد ارزهای فیات مانند دلار آمریکا است. ارزهای فیات در ابتدا با قوانین محکمی ایجاد شدند – برای ایجاد یک دلار، دولت ایالات متحده نیاز به ذخیره مقدار معینی طلا داشت. این به عنوان استاندارد طلا شناخته شد.

با گذشت زمان، این قوانین به دلیل مدرن شدن اقتصادها، در طول دوره های عدم اطمینان مالی شدید – مانند رکود بزرگ و جنگ جهانی دوم – برای کمک به تحریک اقتصادهای در حال مبارزه، پول بیشتری چاپ کردند. با گذشت زمان، این قوانین به سیستم امروزی تبدیل شدند، که در آن دولت ها می توانند (به طور کلی) هر زمان که بخواهند پول چاپ کنند.

ساتوشی ناکاموتو معتقد بود که این کاهش ارزش پول فیات می‌تواند اثرات فاجعه‌باری داشته باشد، بنابراین، با کد، مانع از ایجاد بیت کوین بیشتر توسط هر طرفی شد.

نصف شدن بیت کوین چیست؟

معدن

با این حال، تقریباً هر چهار سال، پاداش استخراج به نصف کاهش می‌یابد و هر نصف کردن، نرخ ورود بیت‌کوین جدید به عرضه را کاهش می‌دهد – فرآیندی که احتمالاً تا سال ۲۱۴۰ ادامه خواهد داشت .

یک تاریخچه مختصر

  • 2009 – پاداش استخراج بیت کوین از 50 BTC در هر بلوک شروع می شود.
  • 2012 – اولین نصف کردن بیت کوین پاداش استخراج را به 25 بیت کوین کاهش داد.
  • 2016 – در نیمه دوم ، پاداش استخراج به 12.5 BTC کاهش می یابد.
  • 2020 – در نیمه سوم ، پاداش استخراج به 6.25 BTC کاهش می یابد.
  • 2024 – در نیمه چهارم، پاداش استخراج به 3.125 BTC کاهش می یابد.
  • 2140 – شصت و چهارمین و آخرین هاوینگ اتفاق می افتد و بیت کوین جدیدی ایجاد نمی شود.

چه ویژگی خاصی در مورد نصف کردن وجود دارد؟

غیر متمرکز

با نوشتن یک رویداد عرضه کل و نصف شدن در کد بیت‌کوین، سیستم پولی بیت‌کوین اساساً ثابت می‌شود و عملاً تغییر آن غیرممکن است. این “هارد کلاه” به این معنی است که بیت کوین نوعی “پول سخت” مانند طلا است که تغییر عرضه آن عملا غیرممکن است.

چه اتفاقی برای ماینرهای بیت کوین می افتد؟

ماینرهای بیت کوین پول را در سخت افزار استخراج تخصصی و همچنین برق مورد نیاز برای راه اندازی دکل های خود سرمایه گذاری می کنند. هزینه این کار با پاداش استخراج آنها جبران می شود، اما وقتی پاداش آنها نصف شود چه اتفاقی می افتد؟

از آنجایی که نصف کردن پاداش ها را کاهش می دهد، انگیزه ماینرها برای کار در شبکه بیت کوین نیز کاهش می یابد و منجر به ماینرهای کمتر و امنیت کمتری برای شبکه می شود.

به همین دلیل، هنگامی که آخرین بیت کوین استخراج شد ، ماینرها (با فرض اینکه هیچ تغییر عمده ای در پروتکل بیت کوین ایجاد نشده باشد) پاداش هایی را در قالب کارمزد تراکنش برای حفظ شبکه دریافت خواهند کرد.

در حال حاضر، کارمزد تراکنش تنها بخش کوچکی از درآمد ماینرها را تشکیل می دهد – ماینرها در حال حاضر حدود 900 بیت کوین (حدود 34.3 میلیون دلار) در روز ضرب می کنند، اما بین 60 تا 100 بیت کوین (2.2 میلیون دلار تا 3.8 میلیون دلار) در کارمزد تراکنش روزانه به دست می آورند. این بدان معناست که کارمزدهای تراکنش در حال حاضر تنها 6.4 درصد از درآمد ماینرها را تشکیل می دهد – اما در سال 2140، این میزان به 100 درصد افزایش می یابد.

همچنین ممکن است مکانیسم پاداش بیت کوین قبل از استخراج بلوک نهایی تغییر کند. بیت کوین در حال حاضر بر اساس یک مکانیسم اجماع اثبات کار اجرا می شود ، که انتقاد افرادی مانند ایلان ماسک ، مدیر عامل تسلا را به دلیل مصرف بالای انرژی آن برانگیخته است .

ارز دیجیتال رقیب اتریوم در حال تغییر از حالت اثبات کار به مکانیزم اجماع اثبات سهام کم انرژی است ، که در آن شبکه با قفل کردن یا «به اشتراک گذاشتن» ارز رمزنگاری شده توسط تایید کننده ها ایمن می شود. طبق مرکز فناوری‌های بلاک‌چین دانشگاه کالج لندن، بلاک‌چین‌های اثبات سهام چندین مرتبه انرژی کمتری مصرف می‌کنند .

این احتمال وجود دارد که بیت کوین بتواند از این روند پیروی کند. در مصاحبه ای که در ابتدا برای برنامه تلویزیونی آلمانی “Galileo” گرفته شد، نیکلاس نیکلایسن، بنیانگذار کارگزار ارز دیجیتال سوئیسی بیت کوین سوئیس، نقل شده است که “من مطمئن هستم، زمانی که فناوری [اثبات سهام] ثابت شود، بیت کوین با آن را نیز.”

با این حال، علی‌رغم اینکه گروه‌های دوستدار محیط‌زیست مانند صلح سبز خواستار تغییر به اثبات سهام هستند، بعید به نظر می‌رسد که تعداد کافی اعتبارسنجی بیت‌کوین از هر هارد فورکی که شبکه را به مکانیزم اجماع جایگزین تغییر دهد، پشتیبانی کنند.

About The Author

نویسنده - ایران ترید